Det är väl ingen hemlighet att företag inte gör något som de inte kan tjäna pengar på i slutändan. Men hur, mer exakt, kan de tjäna pengar på att dela ut gratisprodukter till sina kunder och till andra?
En av de platser där man oftast stöter på gratisprodukter från företag är på mässor. De företag som är utställare på mässan använder då produkterna som ett sätt att locka deltagare på mässan att gå fram till deras bord, för att prata om deras tjänster eller produkter. Vanliga gratisprodukter på just mässor är godis och pennor – saker som deltagarna uppskattar i stunden. Det är också produkter som är billiga att producera, vilket gör att företagen kan tjäna in kostnaden för dem om bara ett fåtal av besökarna på mässan använder deras tjänst eller köper deras produkt.
En annan anledning till att företag delar ut gratisprodukter är för att de har insett vilket kraftfullt redskap mun till mun-metoden är, det vill säga hur snabbt ryktet om något kan spridas genom att en bekant berättar för en annan bekant, och så vidare. Syftet med att dela ut gratisprodukter är med andra ord ibland att man vill sprida ryktet om ens företag. Det kan man framförallt uppnå på två sätt. Ett sätt är att motivera ”ryktesspridningen” med gratisprodukter; kunder kan till exempel få gratisprodukter som en slags belöning om de skaffar nya kunder till företaget. Det andra sättet är mer indirekt, och går helt enkelt ut på att kunderna använder produkterna de får (till exempel en t-shirt, ett paraply eller en väska) och att deras vänner och familj ser företagets logotyp på dessa produkter. I längden bygger sådant goodwill mot företaget.
Om du som är företagare använder dig av dessa knep, vet du att det är en långsiktig investering att beställa och dela ut gratisprodukter. Man kan därför behöva vänta länge på utdelningen av sin investering. Det man däremot inte ska behöva vänta länge på är att få betalt för sina fakturor. Genom att låta företag som Intrum hjälpa en med fakturaköp kan man få in pengar direkt från sina fakturor, och slippa jaga de som inte betalar.