Gratis är gott, och för kunder och personal – ännu godare. Att företag har skickat ”mutor” och ”tackgåvor” helt gratis sedan marknadsföringen blev ett faktum är
vida känt, men nuförtiden har gratisreklam blivit alltmer fyndig och kvalitativ. Slut är tiden då en gratis t-shirt var nopprig efter första tvätten eller färgen försvann så fort produkten togs ut ur tvättmaskinen. Idag förväntar sig både kunder och konkurrenter att ett företags reklamprodukter som skickas ut i samband med högtider, semestrar eller som tackgåva en vanlig dag, ska uppfylla kraven på hög kvalité och design dem också. Resultatet har blivit att gratis reklamprodukter och profilreklam har tagit sig rejält och blivit minst lika synad i sömmarna som de ordinarie kollektionerna. Dock är alla inte lika nöjda med att få gratis reklam, trots att de flesta ändå uppskattar gesten.
Fyndig gratisreklam
Hade du också börjat bli trött på vanliga, tråkiga t-shirts eller kaffemuggar med logga på? Undrade du också om kreativiteten hade gått och dragit något gammalt över sig eller om det var helt slut på idéer på företagens marknadsföringsavdelningar? Detta är nu ett minne blott, eftersom de många etablerade tryckföretagen på nätet har kommit på alltfler nya idéer och produkter som numera utgör exempel på finurlig produktreklam. Varför inte prova på tejp med ett mycket ovanligt tryck, lyckokakor som inte bara smakar gott och stärker motivationen under trista höstdagar, men som även har en trevlig och intressant förpackning – samt lite mer pinsamma prylar som kondomer med skrikig logga eller öronproppar i företagets färger? Det finns i princip inga produkter som inte samtidigt hade kunnat bli gratis reklamprylar och i vissa fall kan vi faktiskt tacka företagen som distribuerar ut dem. På så sätt slipper vi stå där och känna pinsamhetsfaktorn stiga eller ge oss ut på stan för att köpa något vi aldrig verkar hitta tid till, i normala fall.
Tänk om vi till och med snart skulle kunna skriva önskelistor på reklamprodukter som företag inte ens har tänkt tanken på att producera. Detta kanske skulle hjälpa marknadsföringsavdelningen lite extra på köpet.
Finn en leverantör som förstår ditt syfte
Det finns få reklamprodukter som hade sett dagens ljus utan en duktig och passande leverantör som lyckas förstå dig
och ditt företag på pricken. Internet svämmar i nuläget över av alla leverantörer som trycker upp profilreklam som företag sedan ska dela ut gratis till passande kunder och anställda. Deras sortiment börjar också utökas i takt med att efterfrågan på udda saker växer. Dessutom spelar hållbar utveckling och hållbarhet i övrigt en allt större roll, där värderingar och normer utgör viktiga faktorer.
När du har hittat din leverantör bör du inte byta. Om ni talar ”samma språk” beträffande produkter och syfte, så kan samarbetet inte bli bättre. Ta en leverantör som verkar stå för liknande värderingar som ditt företag. Har ni dessutom inlett ett samarbete så är det troligt att du får många rabatter i fortsättningen.